Seminars

Folk Art and Culture Seminars are geared to college students, socio-cultural educators and managers who wish to explore specific topics in the world of folk art and culture in Brazil. In general, the seminars last for two days and include lectures, discussions and development workshops on educational and cultural topics.

  • Bumba-meu-Boi do Maranhão de Sotaque da Baixada

    April, 2015

    O evento marca a cessão em comodato da coleção de máscaras de Cazumba, da fotógrafa e pesquisadora Maria Mazzillo, ao Museu Casa do Pontal. Além de fazer parte da programação de lançamento do filme Matança no Rio de Janeiro. 

    O Seminário reúne dois grupos e duas histórias, o Bumba-meu-boi Flor de Matinha do município de Matinha – MA e o Bumba-meu-boi Brilho de Lucas, de Parada de Lucas no Rio de Janeiro – RJ. O evento conta também com a participação de pesquisadores que estudam a manifestação e representantes do poder público local para uma conversa sobre as histórias destes grupos, suas dinâmicas, desafios e conquistas para a preservação desta manifestação reconhecida como Patrimônio Cultural Imaterial pelo IPHAN em 2011.

    O filme Matança retrata um momento especial da expressão do bumba-meu-boi maranhense com sotaque da baixada, que é a festa Matança de Mourão. Tradicionalmente realizada por encomenda de um devoto de São João, a Matança encena a morte do boi, numa festa ritualizada que dura uma noite toda e se estende até a manhã do dia seguinte.a “Bumba-meu-boi do Maranhão de sotaque da baixada”.

    Participantes:

     BOI FLOR DA MATINHA

    Fundada em 1936 por Manoel Soares e Agripino Soares, a Turma da Sede brinca com seu Bumba-meu-boi Flor de Matinha no município de Matinha no Maranhão, atualmente sob o comando dopatrão João de Pixilau. Em 2013 a Turma da Sede foi contemplada com o Prêmio Culturas Populares do Ministério da Cultura pelas atividades que exercem como grupo tradicional de bumba-meu-boi.

    João de Pixilau - patrão da Turma da Sede do Bumba-meu-boi Flor de Matinha

    Herbert Costa Nunes - Presidente da Associação Folclórica Ventura Soares, do grupo Bumba-meu-boi Flor de Matinha

    Marcos Roberto Silva Costa – Prefeito do Município de Matinha 

    Walandy  h. nunes andrade – Secretário Adjunto de Cultura do Município de Matinha

     

    BOI BRILHO DE LUCAS

    O grupo Bumba-meu-boi Brilho de Lucas foi fundado na década de 80 no Rio de Janeiro pela família Silva Costa, vinda do município de Viana no Maranhão para a cidade. Atualmente o grupo se mantem sob a coordenação de duas famílias: os fundadores Silva Costa, e a família Rosa Castro que se juntou ao grupo tempos depois de sua criação. Ao longo desses anos de atividade o grupo se mantém unido, e entrou em 2012 para o calendário oficial de festas da cidade do Rio de Janeiro.

    José Antonio Castro - Diretor cultural do Bumba-meu-boi Brilho de Lucas

    Orlando SilVA - Presidente da Associação Folclórica Bumba-meu-boi Brilho de Lucas

     

    Pesquisadores Convidados

    Adriana Schneider – Antropóloga, diretora e dramaturga. Professora do Curso de Direção Teatral ECO/UFRJ e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena ECO/UFRJ. Integra o Grupo Pedras e o Boi Cascudo. É pesquisadora de brinquedo e teatro popular.

    Daniel Bitter – antropólogo e músico. Doutor em Antropologia Cultural pelo IFCS, e mestre em História da Arte pela escola de Belas Artes, UFRJ. Sua tese de doutorado, sobre as Bandeiras das Folias de Reis recebeu em 2008 o primeiro lugar no Prêmio Silvio Romero concedido pelo CNCP/IPHAN. Professor do Departamento de Antropologia da Universidade Federal Fluminense, é pesquisador com destaque para temáticas sobre folias de Reis, cultura material e arte popular.

    GUSTAVO PACHECO – Nasceu no Rio de Janeiro em 1972. É doutor em antropologia pelo Museu Nacional/UFRJ. Diplomata de carreira, trabalhou nas Embaixadas do Brasil em Buenos Aires e na Cidade do México.

    Juliana Manhães – Atriz-performer, brincante, dançarina e pesquisadora. Cazumba do Boi da Floresta com o mestrado Memórias de um corpo brincante: brincadeiras de cazumba no bumba-boi maranhense. Doutora em Artes Cênicas, com a linha de pesquisa em Estudos da Performance, com orientação de Zeca Ligiéro na UNIRIO, tendo viajado para Moçambique pela CAPES. Atua no espetáculo Umbigar, inspirado em danças de umbigada afro-brasileiras, selecionado pelos prêmios FUNARTE Klauss Vianna em 2010 e FADA em 2011. Em 2014 fez o curso The March na École de Sables no Senegal com a coordenação da mestra Germayne Acogny.

    Maria Mazzillo – Artista visual e fotógrafa com 15 anos de pesquisa sobre a temática do Bumba-meu-boi do Maranhão. Autora do livro Careta de Cazumba, e diretora do filme Matança.

    MOANA VAN DE BEUQUE – Bacharel em Ciências Sociais pela UFRJ e mestre em Antropologia pelo PPGSA-UFRJ. Desenvolveu pesquisa sobre as “caretas” dos cazumbas maranhenses e sua circulação por distintos contextos sociais. É pesquisadora do Museu Casa do Pontal e colaboradora da PUC-Rio na disciplina de Etnografia, no curso de Design. Trabalha com políticas públicas e coordena projeto na área de participação infantil nas políticas públicas no CECIP.

    CECILIA EINSFELD  Formada em Licenciatura em Música pelo Conservatório Brasileiro (CBM) e em Produção Cultural pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Cursou 4 anos e meio do curso de Licenciatura em Música na UFRJ e 3 anos de Bacharelado em Canto na UNIRIO. É arte educadora e coordenadora do Programa Social e Educacional do Museu Casa do Pontal. Também é professora de canto lírico e popular, de capoeira - corda roxa do Centro Cultural Senzala sob a orientação do contramestre Feinho - Mestre Peixinho e coordenadora do grupo cultural carioca Sopro de Gaia.

  • Folk Art Seeks Access 

    January, 2001

    The first of a series of training activities for teachers in social education programs, this seminar brought together educators to discuss the issues raised by the transversality of the world of folk art and the possible ways to approach Brazilian Folk Art in the classroom.

    Workshop speakers: Martha Abreu (Department of History and Graduate Program in the History of UFF), Beatriz Muniz Freire (educational coordinator of Museu de Folclore Edison Carneiro), Miriam Chaves (strategic planning), Angela Mascelani (director of the Museu Casa do Pontal), and Juliana Prado (Coordinator of the Educational and Social Program Museu Casa do Pontal).

  • Artistic creation in the popular class 

    November, 2006

    Starting a series of lectures and workshops offered by the Museum Casa do Pontal, the First Thematic Workshop on Art and Folk Culture was designed to reflect on pedagogical dynamic approaches of museum collections and art exhibitions.

    Workshop speakers: Lélia Coelho Frota (author of the Pequeno Dicionário de Arte Popular Brasileira), Mário Chagas (Coordinator of the Museums Department of IPHAN), Angela Mascelani (director of the Museu Casa do Pontal), Beatriz Jabor (coordinator of the Educational Program of the Niterói Museum of Contemporary Art), and Juliana Prado (Coordinator of the Educational and Social Program Museu Casa do Pontal).

  • Readings of History and Everyday Life

    April, 2007

    The workshop was designed to encourage the development of educational and cultural activities, in the various related approaches of history and everyday life in cultural manifestations, such as Mamulengo, based on the works in the collection of the Museu Casa do Pontal.

    Workshop speakers: Martha Abreu (Department of History and Graduate History Program at UFF), Zé de Vina (mamulengo practitioner in the Zona da Mata of Pernambuco), Bráulio Tavares (poet and researcher), Martha Niklaus (director of the Galeria do Lago / Museu da República) Angela Mascelani (anthropologist and director of the Museu Casa do Pontal), and Juliana Prado (art educator and Coordinator of the Educational and Social Program Museu Casa do Pontal).

  • Readings of History and Everyday Life

    April, 2007

    The workshop was designed to encourage the development of educational and cultural activities, in the various related approaches of history and everyday life in cultural manifestations, such as Mamulengo, based on the works in the collection of the Museu Casa do Pontal.

    Workshop speakers: Martha Abreu (Department of History and Graduate History Program at UFF), Zé de Vina (mamulengo practitioner in the Zona da Mata of Pernambuco), Bráulio Tavares (poet and researcher), Martha Niklaus (director of the Galeria do Lago / Museu da República) Angela Mascelani (anthropologist and director of the Museu Casa do Pontal), and Juliana Prado (art educator and Coordinator of the Educational and Social Program Museu Casa do Pontal).

  • Folk Art and its Cultural Universes

    June, 2007

    This seminar addressed the dialogue between art and and different popular cultural manifestations: carnaval, bumba-meu-boi and cavalhada, among others.

    Workshop speakers: Maria Laura Cavalcanti (Graduate Program in Anthropology and Sociology IFCS / UFRJ), Walter Firmo (photographer), Abel Teixeira (creator of Cazumbá faces/ Sao Luis, MA), Lucia Yunes (National Center for Folklore and Popular Culture), Angela Mascelani (anthropologist and director of the Museu Casa do Pontal), and Juliana Prado (art educator and Coordinator of the Educational and Social Program Museu Casa do Pontal).

  • African-Brazilian Elements in Folk Art and Culture 

    June, 2009

    The seminar contributed to the discussion of issues concerning the African heritage in folk art, supporting the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture.

    Workshop speakers: Zulu Araújo (president of the Palmares Cultural Foundation), Angela Mascelani (anthropologist and director of the Museu Casa of Pontal), Nei Lopes (sambista, composer, researcher and writer), Délcio Bernardo (jongueiro fron the quilombo of Santa Rita do Bracuí and director of the Angra dos Reis Culture Foundation of), Milton Guran (photographer, anthropologist and associate researcher at the Laboratory of Oral History and Images / UFF), Carolina Vianna (historian), Dirce Carrion (project coordinator Olhares Cruzados) and Juliana Prado (art educator and Coordinator of the Educational and Social Program Museu Casa do Pontal).

  • Mestre Vitalino, a look at rural and urban Brazil 

    December, 2009

    The seminar commemorated the life and work of Mestre Vitalino, one of the most important names in Brazilian folk art, in its centennial year of his birth.

    Workshop speakers: Vitalino Neto (artisan, merchant and grandson of Mestre Vitalino), Lygia Segala (anthropologist and teacher UFF), Angela Mascelani (anthropologist and director of the Museu Casa do Pontal) Cafi (photographer), Ana Cretton (art educator and professor at UERJ) and Juliana Prado (art educator and Coordinator of the Educational and Social Program Museu Casa do Pontal).

  • Cultural Heritage and Popular Memory

    May, 2010

    The seminar addressed the process of formation of cultural heritage in tangible and intangible dimensions, in the context of the popular classes.

    Workshop speakers: Regina Abreu (anthropologist and professor at UNIRIO), Angela Mascelani (anthropologist and director of the Museu Casa do Pontal), Tião Carvalho (musician and founder of Grupo Cupuacu), Antonio Carlos Pinto Vieira (founder of the Museu da Maré and president of the Brazilian Association of Museology) and Juliana Prado (art educator and Coordinator of Educational and Social Program Museu Casa do Pontal).

  • Art, Education and Cultural Diversity

    September, 2010

    This edition featured a dialog between art and education, with a focus on cultural diversity. During the seminar, the Museum released What will you take? - Supplemental Educational Material published by the  Educational and Social Program of the Museum Casa do Pontal,

    Speakers and workshop: Guilherme Vergara (Arts Department UFF) and Angela Mascelani (Museu Casa do Pontal) Getúlio Damado (artist), Alemberg Quindins (Casa Grande Foundation / Kariri Man Memorial) and Juliana Prado (Museu Casa do Pontal).